ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

THESSDAY

Τα SOS για τη χρήση μάσκας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Τα μέτρα πρόληψης για τον κορωνοϊό, η σωστή χρήση μάσκας  στους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συζητήθηκαν στη διαδικτυακή ενημερωτική συνάντηση που πραγματοποίησε ο Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ παράλληλα δόθηκαν και απαντήσεις στα εύλογα ερωτήματα εκπαιδευτικών και γονέων.

Στην ημερίδα συμμετείχαν ο Παιδίατρος-Λοιμωξιολόγος, Καθηγητής Α.Π.Θ., Διευθυντής της Γ΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Α.Π.Θ. του Γ.Ν.Θ. Ιπποκράτειο, Εμμανουήλ Ροηλίδης και ο Χειρουργός Οφθαλμίατρος- Παιδοφθαλμίατρος, πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νικόλαος Νίτσας,  ούτως ώστε να ενημερώσουν με ακρίβεια και ορθότητα γονείς και εκπαιδευτικούς, με αφορμή την έναρξη του σχολικού έτους, που λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού, έχει φέρει μεγάλο προβληματισμό.

Ο κ. Νίτσας κατά την εισήγηση του επισήμανε πως η τήρηση των πρωτοκόλλων είναι απαραίτητη, αφού πρώτα όμως κατανοηθούν από τους γονείς και την εκπαιδευτική κοινότητα οι λόγοι που πρέπει να γίνεται η αυστηρή εφαρμογή των μέτρων.

“Η μάσκα είναι το μοναδικό μας όπλο, το μοναδικό εμβόλιο κατά της μετάδοσης του ιού στην κοινότητα” υπογράμμισε ο κ. Νίτσας.

Την ίδια ώρα, θεωρήθηκε απαραίτητο να αποσαφηνιστεί η αλλαγή της στάσης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σχετικά με τις μάσκες και τα πολλά ερωτήματα που αυτή έχει δημιουργήσει. Εξήγησε πως όλη η επιστημονική κοινότητα ιχνηλατεί καθημερινά τα επιστημονικά δεδομένα και όσα προκύπτουν από τις επιστημονικές εργασίες και μελέτες. Οπότε εφόσον προέκυψαν νέα δεδομένα, ήρθε και η αλλαγή των συστάσεων του ΠΟΥ για την χρήση μάσκας.

Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Ροηλίδης, ανέφερε πως τα δεδομένα για τον τρόπο και τον ρυθμό που μεταδίδουν τα παιδιά τον ιό έχουν αλλάξει και δεν είναι όπως νομίζαμε στην αρχή. “ Για αυτό και εφαρμόζονται πολλά και αυστηρά μέτρα”. Τόνισε βέβαια πως, η λοίμωξη του κορωνοϊού στα παιδιά δεν είναι το ίδιο σοβαρή όπως στους ενήλικες, τους ηλικιωμένους και τις ευπαθείς ομάδες

Για τους αρνητές της ύπαρξης και της σοβαρότητας της πανδημίας είπε χαρακτηριστικά πως “όσοι το αρνούνται, ας κάνουν μια βόλτα στα νοσοκομεία που νοσηλεύονται ασθενείς με κορωνοϊό”.

Αποσαφήνισε πως η κύρια οδός μετάδοσης είναι από σταγονίδια. “Όταν το άτομο φταρνίζεται, βήχει, μιλάει έντονα, αυτά τα σταγονίδια μπορούν να μεταφερθούν 1-1,5 μέτρο. Για αυτό συνίσταται η αποστασιοποίηση. Ακόμα και να είμαστε κοντά, πρέπει να φοράμε μάσκα που μας προστατεύει, γιατί περιορίζει τα σταγονίδια”.

Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, αναφέρθηκε πως είναι απαραίτητο η προσοχή να εστιαστεί στη σωστή χρήση της μάσκας. “Πρέπει να φοράμε τη μάσκα σωστά. Η μάσκα στο σαγόνι δεν κάνει τίποτα, ούτε όταν η μύτη μένει απ’ έξω. Πριν την φορέσουμε και όταν την βγάλουμε, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει εκδώσει ο ΕΟΔΥ, είναι σημαντικό να βάζουμε αντισηπτικό στα χέρια μας”.

Εξήγησε μάλιστα πως χρειάζεται να περάσουν 15 λεπτά που να είναι στον ίδιο χώρο ένα μολυσμένο άτομο,  για να μεταδοθεί ο ιός. Αν δεν τηρούνται αυτά τα δυο μέτρα υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο μετάδοσης. Για αυτό και στα σχολεία, που τα άτομα βρίσκονται στον ίδιο χώρο για ώρες, κρίνονται αναγκαία αυτά τα δυο μέτρα.

Μάσκες και ευπαθείς ομάδες

Αναφορικά με το ερώτημα ποια παιδιά ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και αν πρέπει να φορούν μάσκες, οι ειδικοί έσπευσαν να διευκρινίσουν πως αν ένα παιδί κάνει συχνά κρυολογήματα και έχει ιώσεις, δεν ανήκει στις ευπαθείς ομάδες. Νοσήματα που αντιμετωπίζονται στο νοσοκομείο, όπως η κυστική ίνωση, ο σακχαρώδης διαβήτης, η μεσογειακή αναιμία, καθώς και άλλα, είναι απαραίτητο να προφυλαχθούν περισσότερο. “Αυτά τα παιδιά, σύμφωνα με την οδηγία και του γιατρού που τα παρακολουθεί, να πρέπει να φορούν μια χειρουργική μάσκα ή μάσκα τύπου FPP2. Για κανένα λόγο να μην μείνουν αυτά τα παιδιά σπίτι. Να πηγαίνουν στο σχολείο, απλά να παίρνουν περισσότερα μέτρα προστασίας. Αυτές τις ομάδες παιδιών οφείλουμε να προφυλάξουμε περισσότερο” εξήγησε ο κ. Ροηλίδης.

Προστατεύουν οι προσωπίδες;

Σε ότι έχει να κάνει με τις προσωπίδες, οι ειδικοί τόνισαν πως δεν διασφαλίζουν τη μη διασπορά των σταγονιδιών και δεν είναι αποτελεσματικές στον φραγμό, είτε εφαρμόζονται από το μέτωπο είτε από το πηγούνι. Η χρήση τους γίνεται σωστά μαζί με τις υφασμάτινες ή χειρουργικές μάσκες.

Κατ’ εξαίρεσίν, οι προσωπίδες μπορούν να χρησιμοποιούνται σε σχολεία με παιδιά με ειδικές ανάγκες, που χρειάζεται ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιεί άλλες πρακτικές και δεν μπορεί να είναι κρυμμένο το πρόσωπο και το στόμα του παιδιού.  “Εκεί κατ’ εκτίμηση και μόνο σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί η προσωπίδα, η οποία είναι κατωτέρας προστατευτικής ικανότητας από τη μάσκα και για αυτό δεν συστήνεται σε άλλες περιπτώσεις”.

Εναλλακτική λύση είναι και η διαφανή μάσκα, ούτως ώστε να βλέπουν τα παιδιά τα χείλη των εκπαιδευτικών.

Μάσκα στη γυμναστική;

“Ένα παιδί το οποίο τρέχει, λαχανιάζει, είναι σε συνεχή κίνηση, δεν θα φορέσει μάσκα εκείνη την ώρα. Ο λόγος είναι εμφανής. Χρειάζεται πολύ περισσότερη αναπνευστική λειτουργία κατά τη διάρκεια της γυμναστικής και δεύτερον εκείνη την ώρα το παιδί δεν μεταδίδει. Θα τρέξει, θα τηρούνται οι αποστάσεις” επισημαίνει ο κ Ροηλίδης

Στους κλειστούς χώρους είναι σημαντικό να αερίζεται πολύ καλά ο χώρος, να καθαρίζονται όργανα γυμναστικής, οι λαβές κλπ, αναμεσά στις ομάδες που πηγαίνουν να γυμναστούν, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα που ισχύουν για τα γυμναστήρια.

Είναι φραγμός η μάσκα για την οξυγόνωση του οργανισμού;

Οι πόροι των υφασμάτων και οι πόροι των μασκών υψηλής προστασίας FPP2 και FPP3 είναι πολύ μεγαλύτεροι από το μέγεθος του οξυγόνου και του διοξειδίου του άνθρακα.

«Δεν υπάρχει περίπτωση η μάσκα να κρατήσει τα μόρια του οξυγόνου και του διοξείδιού του άνθρακα. Όταν είναι ήρεμο το παιδί μέσα στην τάξη, η μάσκα δεν εμποδίζει τη λειτουργία της αναπνοής” αναφέρει ο κ. Ροηλιδης.

Την ίδια ώρα, επισημαίνουν πως για τα παιδιά που έχουν άσθμα και το αντιμετωπίζουν με φαρμακευτική αγωγή, δεν υπάρχει πρόβλημα στη χρήση μάσκας.

Τι συστήνεται για ένα παιδί με ήπια συμπτώματα

“Πονοκέφαλο” έχει προκαλέσει στους ειδικούς που θα αντιμετωπιστούν φέτος οι ιώσεις και τα κρυολογήματα, που έχουν παρόμοια συμπτώματα με τον  κορωνοϊό.

Ένα παιδί με ήπια συμπτώματα, θα πρέπει να εξεταστεί από παιδίατρο ή να πάει στο νοσοκομείο. Ο παιδίατρος θα είναι εκείνος που θα αποφασίσει αν θα πρέπει το παιδί να κάνει το τεστ ή οχι.

“Επειδή τα πράγματα είναι ασαφή, συνήθως θα πραγματοποιείται το τεστ. Αν το τεστ βγει αρνητικό, το παιδί θα πάει στο σχολείο όταν είναι απύρετο. Αλλιώς θα γίνει η διαδικασία και θα εφαρμοστούν τα πρωτόκολλα”.

Τέλος, απευθύνθηκε παράκληση σε γονείς και εκπαιδευτικούς να ενημερώνονται από τους ειδικούς, καθώς πολλά είναι όλα όσα γράφονται για την πανδημία του  κορωνοϊου είναι ασαφή και επικύνδυνα. Όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά «έχει μετατραπεί σε πανδημία της πληροφόρησης».

Χαιρετισμό απηύθυνε ο Περιφερειακός Διευθυντής Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης, ο οποίος υπογράμμισε στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς πως η Περιφέρεια δίνει δυναμικά το “παρών” για να λύσει τα προβλήματα που παρεμποδίζουν την ομαλή διεξαγωγή του σχολικού έτους.

“Είμαστε κοντά σας, κάνουμε τα πάντα να περάσουμε αυτή την μπόρα μαζί, με τις λιγότερες δυνατές απώλειες” τόνισε ο κ. Κόπτσης.

Δείτε αναλυτικά την ενημέρωση :

πηγή:grtimes.gr

 

Διαβάστε επίσης